Julie-Wisth-3-aspect-ratio-16-9

– Jeg står i butikken og gjetter hvilken pizza folk vil velge

Julie Undlien Wisth tenkte hun skulle bli konsulent etter økonomiutdannelsen på NHH. Nå feirer hun 10 år i Orkla og jobber for å påvirke hva nordmenn har på frokostbordet.

Nugatti eller leverpostei? Hva er det egentlig som gjør at nordmenn velger slik som de gjør? Dette er i kjernen for hva Wisth (35) gjør som markedssjef i Orkla. Mye handler om innsikt og analyse, men også egne observasjoner – både på jobb og privat.

– Jeg er den gjesten som åpner kjøleskapet og ser på hva du har. Det er en iboende nysgjerrighet i meg som driver meg framover, og det handler alltid om å forstå mennesker, forteller hun.

Gjennom det siste tiåret har hun hatt ansvaret for noen av Norges mest kjente og kjære merkevarer. Grandiosa, BigOne, Nora Syltetøy og FUN light er noen av dem. Det er et stort ansvar å forvalte tradisjoner og folkefavoritter, men det er også det hun elsker med jobben.

­– Alle har en mening om jobben min! Enten det er design, pakning eller smak. Det er produkter som betyr noe for nordmenn og hverdagen deres. Det gjør jobben min veldig betydningsfull.

– Jeg er den gjesten som åpner kjøleskapet og ser på hva du har.

Har gått Orklaskolen

Veien inn i Orkla var som jobber flest: Søknad, intervju og oppgavebesvarelse. Jobben selv, derimot, har ikke vært som alle andre.

– Jeg kom rett fra skolebenken og ble brand manager for tre merkevarer. Plutselig skulle jeg holde i salg, markedsføring, budsjetter og kontakt med fabrikken. Det var mye ansvar fra dag én, men desto mer spennende.

Det er dette mange kaller «Orklaskolen». Det er læring gjennom prøving og feiling, men alltid med god støtte bak deg. Etter hvert som du utvikler deg i rollen, rykker du opp i gradene. Julie gikk fra brand manager til produktgruppesjef, og for to år siden ble hun markedssjef med personal- og porteføljeansvar for flere merkevarer på nordmenns frokostbord.

– Som siviløkonom hadde jeg nesten ikke noe markedsføring som en del av studiene. Det er heller ikke noe du må ha for å jobbe med merkevare og markedsføring. Siden du jobber innenfor mange fagdisipliner, er bredde faktisk en fordel. Også lærer du veldig mye på jobb. Det er stor vekt på utvikling og erfaringsutveksling i hverdagen.

Hennes beste tips for de som ønsker seg hennes jobb er å dyrke nysgjerrigheten. – Observer folk rundt deg. Hvorfor gjør de slik de gjør? Hvorfor velger de et produkt over et annet? Når du begynner å få en forståelse for dette, har du kommet langt. Jeg kan stille meg ved frysedisken på butikken og gjette hvilken pizza folk velger. Det føles veldig godt når jeg får det riktig!

Rokker ved folkefavorittene

Jobben som markedssjef er en evig balansegang: Tradisjon mot innovasjon. Målet er alltid vekst, men hvordan vet du at strategien til vil fungere? Svaret er innsikt.

– Det fikk jeg føle på kroppen da jeg jobbet med Grandiosa. Ikke bare er det en folkefavoritt, men er også tett forbundet med Orkla som selskap. Det var som hele Norge fulgte med på hvor vi tok merkevaren. Det har vært en nyttig erfaring, kan hun fortelle.

Hvordan vil folket ta imot nytt pakningsdesign eller kinoreklamen? Julie bruker mye tid på forbrukerundersøkelser og testing. Verktøykassen er stor, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. De siste to årene har gått med til redesign av Nora Syltetøy og utvikling av ny kommunikasjon. Det er nå lansert, og de venter spent på salgstallene fra første periode.

– Vi har fått veldig gode indikasjoner gjennom ulike tester på at dette treffer, men det er alltid spennende hvordan det vil gjøre seg «der ute».

Heldigvis har hun mye erfaring i bagasjen, fra blant annet fra relanseringen av hele BigOne-familien. Nytt design, nye produkter og ny kommunikasjon skulle lanseres samtidig. Å ta markedsandeler fra pizzasegmentet er utfordrende, og de bruker mye tid på å analyse konkurrenter. – Det er slik jeg vet om jeg gjør en god jobb eller ikke. Generell vekst er viktig, men å ta markedsandeler er en god gulerot.

Nok volum til å påvirke folkehelsa

Bærekraft er en helt integrert del av hvordan produktsjefene jobber med merkevarene sine. På mange måter er det her slaget står. Det er likevel mye mer enn klimaavtrykk som avgjør om et produkt bærekraftig eller ikke.

– Vi har tre hovedpilarer i bærekraftsarbeidet vårt: Klima og miljø, sosialt og lokalt samt helse og sunnhet. Den første handler om å forbedre verdikjeden og senke avtrykket der vi kan. Den andre dreier seg om å være en god og ansvarlig aktør i lokalmiljøene vi operer i. Og til slutt ønsker vi å selge flere sunne produkter. I Orkla er volumene så enorme at det kan ha direkte påvirkning på folkehelsa hvis vi lyktes. Det står alltid i front i arbeidet vårt.

For i bunn og grunn er det forbrukeren det handler om. Å hjelpe dem med å navigere til det beste produktet og velge smartere. Det er desto viktigere i de strammere økonomiske tidene vi går i møte.

– Jeg tror vi kun står i startgropa av en vanskeligere økonomisk situasjon for folk flest. Mange har fått det trangere, men mat skal vi fortsatt ha. Det ligger et ansvar på oss for å hjelpe dem med å finne de gode løsningene, og lansere produkter og tjenester som kan hjelpe dem i hverdagen.