Markedssjef Anne Valerie Solhaug – Blir aldri for mye Möller’s
- Du må elske merkevaren som du jobber med, og ha en iboende driv etter å finne de beste løsningene for forbrukeren, sier Anne Valerie Solhaug. Hun er ikke redd for å ta for mye Möller’s tran.
Tran. Den gylne oljen som kommer fra nordnorsk skrei, proppfull av helsebringende omega-3 og vitaminene A, D og E, har hatt sin naturlige plass i nordmenns kosthold og bevissthet siden midten av 1800-tallet.
– Vi er jo nesten født med tran her hjemme, sier Anne Valerie Solhaug, som er markedssjef for Möller’s, den største merkevaren til Orkla Health. Hun har resultatansvar for merket og produktsalget i Norge, som er det største markedet for Möller’s. Det innebærer både strategiske og operative oppgaver. Hun kartlegger hvilke utviklingsmuligheter merket og produktene har, hun vurderer lønnsomhet, hun lager planer, innhenter og analyserer data og innsikt, lager nye innovasjons- og/eller kommunikasjonskonsepter osv.
I tillegg passer Anne Valerie på at Möller’s som merkevare blir riktig forvaltet på de internasjonale markedene. Möller’s selges i de nordiske landene, Baltikum, Polen, Hellas, Romania og Tyrkia. Enda noen land nås via ulike salgskanaler som for eksempel Amazon.
Fakta
Navn: Anne Valerie Solhaug
Stilling: Markedssjef
Avdeling: Marketing i Orkla Health
Ansatt i Orkla siden: Mars 2014
Anne Valeries beste råd til deg som vil jobbe i Orkla: Ha en formening om hva du virkelig drives av. Legg vekt på hva du kan tilføre av verdi og kompetanse som er relevant for selskapet og stillingen du søker på. Du skaper resultater og får det gøy og lærerikt på jobb når du gjør noe du genuint motiveres av
Lidenskap for merkevaren
– I praksis betyr det utvidede ansvaret mitt at jeg har kontakt med merkeansvarlige i hvert enkelt land, og bidrar til å bygge merkevaren i de ulike markedene. Her hjemme vet alle hva Möller’s tran er, den er en del av kulturarven vår – og for mange knytter det seg minner fra barndommen til tranen vår. Det er helt spesielt, og legger samtidig et stort press og ansvar på oss for å forvalte merkevaren på en god måte, forteller Anne Valerie.
«Tok du for mye Möller’s tran?» De aller fleste her til lands kjenner til uttrykket, som dukket opp første gang i 1992, og som nå er blitt et bilde på god helse og styrke.
– For meg handler det om å gi litt for mye av seg selv, i positiv forstand. En forbruker bruker kanskje bare et par minutter om dagen på en merkevare. Men for oss som jobber med den, er det 24/7 – derfor må vi ha en lidenskap for det spesielle merket og være visjonær.
Og lidenskap for Möller’s er det ingen tvil om at Anne Valerie har. Hun snakker på inn- og utpust om hvor sterk merkevaren er, hvilke helseeffekter produktene har og hvordan hun elsker å jobbe med merket, sammen med dyktige kolleger. Noe av det som tiltrekker henne med Möller’s, er de forskjellige posisjonene som produktene har i de ulike markeder:
– Vi er markedsleder i Norge, og det er tøft å vokse videre når du leder markedet med store andeler. Det er en spennende utfordring i seg selv som krever at du hele tiden må tenke nytt, samtidig som du har innstillingen til en utfordrer. I andre land, der konkurranse og markedsforhold er annerledes, må vi ha en annen tilnærming. Da handler det for eksempel om å gjøre merkevaren kjent, og skape sterke og relevante assosiasjoner gjennom produkter og kommunikasjon.
– I mange av landene utenfor Norden selger vi Möller’s-produktene, altså både flytende tran og kapsler, gjennom apotekene. Vi må da bygge troverdighet til merket gjennom faglig og kunnskapsbasert informasjon om hvilke helseeffekter produktene kan ha. Dette kombinerer vi med å assosiere til andre norske kvaliteter, som renhet og høy kvalitet på råvarene.
Internasjonal mersmak
Et annet viktig moment for Anne Valerie er det internasjonale aspektet ved jobben. Før Möller’s jobbet hun med Jordan, som sammen med Möller’s er det mest internasjonale varemerket til Orkla.
– Den internasjonale dimensjonen er viktig for meg. Jeg lærer mye av å forholde meg til kulturelle forskjeller, ulike markedskonstellasjoner og andre måter å gjøre ting på. For å lykkes, må du være ydmyk og lyttende og ha et genuint ønske om å forstå forskjellene – men også tørre å utfordre. Så er det spennende å diskutere og sparre med de ulike markedsansvarlige om hvordan man skal bryne seg på ulike markedsutfordringer. Det å løse en floke i Norge er ikke det samme som å løse floka i Sverige eller Polen, forklarer Anne Valerie.
I 2019 var hun markedssjef for Orkla Health på det polske markedet, og hun bodde i Warszawa både med og uten familien gjennom året. Hun lærte mye av oppholdet, forteller hun:
– Det er en helt annen markedsdynamikk i Polen. Polakkene er mye mer bevisst på ingredienslister enn nordmenn, og de er veldig oppdatert på kosttilskudd generelt. De har stor tiltro til fagmiljøet, og involverer seg mer enn det vi gjør her hjemme. Det er også mer reklame for medisiner og kosttilskudd der enn her. Det å jobbe opp mot ulike markeder og kulturer gir meg nye perspektiver og lærdom, og det ga mersmak å være i Polen, sier Anne Valerie og legger til at hun nok drar utenlands igjen en annen gang om anledningen byr seg:
– Gjerne det – og gjerne i et fransktalende land, da jeg er frankofil. Det er imidlertid noen på hjemmebane som må overtales også, da.
Store utviklingsmuligheter
Enten hun drar utenlands igjen eller blir på hjemligere trakter, opplever Anne Valerie at det er gode muligheter for nye oppgaver i Orkla:
– Det er faktisk et helt hav av muligheter her. Noe av det unike med Orkla er at konsernet består av flere forretningsområder med sine respektive selskap, og de representerer hele verdikjeden – fra salg og markedsføring til operations og finans, for eksempel. Du kan derfor utvikle deg både horisontalt og vertikalt innen ditt fagområde, så lenge du leverer resultater og har riktig innstilling og ferdigheter.
Mitt tips er: Ikke vær redd for å si hva du ønsker, så lenge det er i tråd med selskapets behov og tilfører verdi både for deg og selskapet.
Anne Valerie er selv et eksempel på dette. Hun ble rekruttert inn som merkevareansvarlig i 2014, og startet da med Jordan. Gjennom åtte år har hun steget i gradene, og hatt fem forskjellige stillinger innenfor to forretningsområder i konsernet (Orkla Home & Personal Care og Orkla Health).
– Jeg er ikke redd for å ta ansvar. Dessuten har jeg vært tydelig overfor lederne mine hva jeg liker å jobbe med og at jeg gjerne tar på meg nye oppgaver. Mitt tips er: Ikke vær redd for å si hva du ønsker, så lenge det er i tråd med selskapets behov og tilfører verdi både for deg og selskapet. Hvis selskapet og lederen din vet hva du motiveres av, er det lettere å legge til rette for deg. I det ligger det også at det kan være lurt noen ganger å være åpen for ulike roller som du nødvendigvis ikke har tenkt på, da utvider du kompetansen din.
Sterkt faglig miljø
– Hva slags egenskaper er viktige i en jobb som din, da?
– Mange! Du bør ha kommersiell forståelse, være analytisk og kreativ, og ha lidenskap for merkevare og forbruker. Så er samarbeids- og gjennomføringsevne ekstremt viktig. Du må kunne omsette planer, ideer og strategier til konkrete tiltak, ellers gjør du bare halve jobben. Vi blir jo ansatt for å få ting gjort og skape resultater, til syvende og sist.
– Hvordan opplever du Orkla som arbeidsplass?
– Jeg trives veldig godt, og får stort sett positiv energi av å komme på jobb. Jeg har mye frihet og får jobbe med hyggelige og dyktige kolleger. Nettopp det sterke faglige miljøet og Orklas høye kompetanse innen marketing var noe av det som var mest tiltrekkende ved konsernet. I tillegg tilbyr de ulike kurs, det er også et gode. Jeg er en utpreget sosial type, så koronatiden har vært krevende. Samtidig er jeg mest kreativ når jeg ikke er på jobb. Alle ideer til nye konsepter har kommet til meg på fritiden. Og det er gjerne slik at om du brenner for merket, så tar du det med deg hjem.