Produktutvikler Simen Liberg Tronsaune – God kjemi på jobb
– Er du engasjert, nysgjerrig og ønsker å løse konkrete problemer, da kan Orkla være et bra sted for deg. Det mener Simen Liberg Tronsaune, som bruker mye mer enn kjemikunnskapene sine på jobb.
Fakta
Navn: Simen Liberg Tronsaune
Stilling: Produktutvikler
Avdeling: Orkla Home and Personal Care
Ansatt i Orkla siden: Mai 2019
Simens beste råd til deg som vil jobbe i Orkla: Jeg mener Orkla er et fantastisk springbrett inn i en verden der man kan utvikle seg faglig, i et miljø der forbrukerforståelse er i fokus. Men, det er også et miljø der innovasjon, teknologi og faglig styrke blir viktigere og viktigere. Er du nysgjerrig på hva Orkla kan tilby deg og din kompetanse – ta kontakt med oss!
Når Simen L. Tronsaune er på jobb, består ofte antrekket hans av en hvit laboratoriefrakk, vernebriller og hansker. Rundt seg har han flasker, krukker og andre beholdere med et utvalg råvarer og kjemikalier tilgjengelig. Glasskåler og -rør i ulike størrelser står klar til bruk og blanding.
En produktutvikler som Simen tilbringer ganske mange dager i løpet av et arbeidsår på Orklas laboratorium på Skøyen. Og i akkurat dette laboratoriet befinner det seg enda en ingrediens:
– Den blå boka. Det er en kjemibok som «alltid» har vært der. Den ble tidligere flittig brukt av Lilleborg og utviklere som et oppslagsverk. Nå bruker vi i større grad kurs, seminarer, intern opplæring og ikke minst digitale verktøy for å studere, innovere og skape de nye bærekraftige produktene som skal sikre Orkla Home and Personal Care i fremtiden, forteller han.
Ville jobbe i team
Simen, som har bakgrunn innen industriell kjemi og bioteknologi, startet som produktutvikler i Orkla i 2019. Da kom han fra en forskerstilling ved NTNU, der han jaktet på nye og bærekraftige måter å produsere antibiotika på, gjennom såkalt metabolsk profilering av flere typer bakterier.
– Det var en interessant stilling, men det ble mye alenejobbing. Jeg liker å løse ting sammen med andre, og da jeg tilfeldigvis kom over en ledig stilling som produktutvikler i Orkla, søkte jeg på den. Her jobber vi teambasert, og hvert team er alltid tverrfaglig sammensatt. Internt er jeg en såkalt formelutvikler, og det betyr at jeg tar hånd om kjemien i produktene, forteller Simen.
Her jobber vi teambasert, og hvert team er alltid tverrfaglig sammensatt.
– Utvikler dere bare nye produkter, eller handler det om å videreutvikle og forbedre eksisterende produkter også?
– Vi jobber alltid med begge deler. Vi deler det gjerne inn i kategoriene innovasjoner og drift, selv om det kan ligge mye innovasjon i det driftsmessige også.
Og selv om Simen og teamkollegene hans jobber med å forbedre et eksisterende produkt, må de stort sett gjennom den samme prosessen som for et nytt produkt. Det innebærer å teste ut ulike sammensetninger av råvarene, for å se hvor god effekt produktene får og hvor lenge de kan lagres. Så skal de pakkes inn på riktig måte, og merkes slik at forbrukeren vet hvordan produktene skal brukes. For å nevne litt av alt som ligger til en produktutviklers jobb.
Bærekraft som ledestjerne
Det er ikke umulig at du har noen av produktene som Simen har ansvaret for hjemme i dine egne skap. Simen har nemlig ansvaret for Jif-serien, som består av en lang rekke produkter som skal holde hjemmet rent – enten det er på kjøkken, bad, toalett, gulv, stekeovn/grill eller andre steder som trenger en vask.
– I det siste har jeg jobbet mye med Jif skurekrem, som nylig ble relansert. Vi har nå flyttet produksjonen hjem til Norge samtidig som at vi har laget hele oppskriften til skurekremen på nytt. Det betyr at vi klarer å gjøre produksjonen mer miljøvennlig, men ikke nødvendigvis billigere, påpeker han. Og gir samtidig et hint om noe av det som setter jobben hans i perspektiv: kost-optimalisering.
– Det var ikke et begrep jeg brukte som student, men her må vi forholde oss til og forstå helheten i det vi gjør. Å finne den gode balansen mellom effekt, varighet og pris – og samtidig ta hensyn til bærekraften oppi det hele, enten vi snakker om den sosiale, den økonomiske eller den miljømessige dimensjonen av begrepet, sier han og utdyper:
– Det er noe av det mest givende med denne jobben, faktisk: Å ha muligheten til å kunne utvikle nye, innovative produkter som er bærekraftige og i tråd med internasjonale bærekraft- og klimamål, samtidig som vi ikke kompromisser på effektivitet og enkelhet i selve produktet. Det er både utfordrende og spennende å se disse to forholdene i kombinasjon, og det er sånt som pirrer nysgjerrigheten min.
Vil gjerne påvirke forbruker
Helt konkret kan det for eksempel handle om å finne gode, fornybare alternativer til fossile, petroleumsbaserte råvarer:
– Jeg kan mye om fornybare ressurser som skog og trevirke, og jeg har spesialisert meg innen bioteknologi – så jeg forstår den kjemiske siden av dette bildet godt. Vi vil gjerne bruke lokale råvarer, og arbeider på mange spennende prosjekter for å ta i bruk ressursene vi finner i nordisk skog og langs Norges kyst. Men vi skal ikke bare sørge for at de nye råvarene er like effektive og varige som de gamle. Prisen for råvarene må også balanseres, og det må jeg ta hensyn til.
– Er det mulig å få tak i alle råvarer kortreist?
– Dessverre ikke. Men vi prøver så langt vi kan. Først ser vi hva som tilbys her i Norge samt Sverige og Finland. Så kommer det europeiske markedet, etterfulgt av det amerikanske. Noen ganger er Tyskland lenger framme på bærekraftig teknologi enn Norge. Da må vi ta en helhetsvurdering på hva som samlet sett gir mest verdi. Jeg er stolt over å kunne si at mange av de 40 produktene jeg har jobbet med er blitt bærekraftig bedre, og at jeg på den måten bidrar til å dytte forbrukerne i en bærekraftig retning – helt uten at de merker det, egentlig.
Mange interne muligheter
– Du jobber jo med rengjøringsmidler – eller såper, for å si det enkelt. De har de senere årene fått en sterk konkurrent: mikrofiberkluten. En gang for alle: Hva er best av mikrofiber versus såpe og vann?
– Vi anbefaler egentlig en kombinasjon av vaskemidler og mikrofiber. Skal du vaske bare med mikrofiber, må du skrubbe mye og det kan gå utover overflatene. Vi mener det er bedre å bruke kjemi – og ikke nødvendigvis så sterke kjemikalier heller – for å fjerne for eksempel fett eller andre uønskede rester og smuss som er vanskelig å få bort over tid.
I Orkla ser jeg at det er rom for å vokse innenfor selskapets rammer, utvikle ferdigheter og kunnskaper.
– Apropos tid – hvor ser du deg selv om fem år?
– Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg er om fem år, men jeg tenker uansett at jeg gjerne vil være mer prosjektstyrende etter hvert. Hittil har jeg jobbet veldig praktisk og konkret, og har lært mye om produktene i seg selv. Det å lede prosessene for innovasjon blir da et naturlig neste steg. Eller eventuelt se over til noen av de andre delene av konsernet. Det er jo mange muligheter internt – og jeg vil gjerne jobbe mer på tvers. Jeg syns det er gøy med det kommersielle aspektet også, å utvikle kunderelasjoner og ikke minst konsepter mer enn enkeltprodukter. I Orkla ser jeg at det er rom for å vokse innenfor selskapets rammer, utvikle ferdigheter og kunnskaper. Og da er det ekstra fint å kunne være med på å utvikle samfunnet vårt samtidig, og dra oss i en bærekraftig retning.