Orkla0155-aspect-ratio-16-9

Slik skriver du den beste søknaden

Søknaden, eller motivasjonsbrevet, skal vise hvorfor du har lyst på jobben. Der hvor CV er et sammendrag, er søknaden markedsføringen av deg. Her bør du gønne på og vise hvorfor akkurat du skal få denne jobben.

– Det første du kan gjøre er å droppe de klassiske «jeg søker herved stillingen …»-frasene. Jeg ønsker å vite hvorfor du står opp om morgningen, forteller Karoline Nauste, leder for rekruttering i Orkla. – Gå rett på sak og ikke vær redd for å vise at du er gira på jobben. Vi elsker folk som brenner for faget og for selskapet.

Rekruttere leser ofte flere hundre CV og søknader, og ser godt igjen hvem som er motiverte for stillingen de søker på. – Mange glemmer å bytte ut selskapsnavnet i søknaden. Det er ikke god stil. Jeg anbefaler absolutt at du tilpasser den til det enkelte selskapet.

Det er ofte et komplekst mottakerapparat som håndterer mange stillinger samtidig. Hver søknad og CV har kun én sjanse til å skinne. Beskriv hva du tar med deg inn i selskapet, og hvordan du kan være med på å utvikle det i framtiden.

En historie i tre deler

Enkelt sagt består en CV av tre hoveddeler, som vi alle kjenner fra barneskolen: En innledning, en midtdel og en avslutning. Bruk gjerne et levende språk for å holde på interessen, du trenger ikke være stiv og formell i en søknad.

– Innledningen bør være kort og konkret, her skal du skape nysgjerrighet hos mottakeren og gi dem lyst til å lese videre.

Den kan gjerne være litt kreativ, og du kan droppe kjønn, alder og fødested. Likevel bør du ha en balanse i kreativiteten. – Noen kan bli litt i overkant i forsøket på å skille seg ut. Det er en hårfin balanse mellom å være morsom og uprofesjonell. For eksempel leste jeg nylig en som innledet med at han egentlig ikke skulle søke, men etter tre glass vin hadde han skrevet denne søknaden. Det er ikke det beste førsteinntrykket du kan gi en ny arbeidsgiver, selv om det er litt morsomt.

Innledningen bør være kort og konkret, her skal du skape nysgjerrighet hos mottakeren og gi dem lyst til å lese videre.

Fortell hva du kan, og bevis det

I midt-delen kan du utdype mer av hva du kan tilby. Vis at forstår hva stillingen innebærer, og bruk samme ord og uttrykk som står i utlysningen. Det holder likevel ikke bare å ramse opp hva du kan, du bør også vise til konkrete eksempler.

– Hvis du sier du har «erfaring med salg», vis til hva du har solgt og det beste resultatet du har oppnådd. «Motivert og initiativrik» forteller egentlig ikke hva du kan, bruk relevante eksempler til å støtte opp hva du er god for

Dette bør du unngå i søknaden din

Selv om dette er din sjanse til å skinne, bør du ikke overselge eller overdrive egen kunnskap. Det er uheldig, kan du bli avslørt i intervjuet. Hold deg til saken og finn en balanse mellom personlighet og profesjonalitet.

– Det er noen ting en rekrutterer legger merke til med én gang, og det er skrivefeil, feil selskapsnavn og masseproduserte søknader. Få en venn eller et familiemedlem til å lese gjennom, så er mye gjort, forteller Nauste.

Til slutt bør du også unngå å skryte av arbeidsgiver. Dette dokumentet skal handle om deg, og vise dine beste sider.

Bør jeg ringe arbeidsgiver?

Et råd som ofte går igjen, er å ringe arbeidsgiver for å få en fordel i søknadshaugen. Det er ikke Nauste enig i.

– Ikke ring med mindre du faktisk lurer på noe. Er utlysningen uklar, og du lurer på om du er under- eller overkvalifisert, hvor arbeidssted er eller lignende, er det greit å ringe. Men vi noterer oss ikke hvem som har ringt.

Den som er motivert vinner fram

Det kan være frustrerende å søke mange stillinger uten å få intervju. Da kan det være fristende å sende ut i «hytt og vær» for å øke sjansen, men Nauste anbefaler det motsatte.

– Det skinner ofte gjennom når noen søker på mange stillinger, og de gjør det ofte ikke så bra. Hvis du sliter med å få napp, bør du kanskje ta en kritisk runde med søknaden og CV-en din, gjerne sammen med en annen person. Sett deg i rekruttererens sted, og spør deg selv hva du hadde tenkt om dette

Nauste sier hun tydelig kan se hvem som er motivert for jobben. Det skal ikke mye til, men det er lett å kjenne igjen de som driver masseutsendelse.

– Skriv heller fem gode søknader til fem stillinger du virkelig har lyst på, enn én søknad til femti jobber.